Esta Página em Português  

Go to: Main Menu, Content, Options, Login.

Contextual Help  
home
Start > Programmes > Disciplinas > PG_EE13
Authentication





Esqueceu a sua senha de acesso?

Research and Project Seminar II

Scholar Year: 2016/2017 - 2S

Code: PG_EE13    Acronym: SIP2
Section/Department: Social Sciences and Education

Courses

Acronym N. of students Study Plan Curricular year ECTS Contact hours Total Time
PG_EE 21 5,0 25

Teaching weeks: 15

Head

TeacherResponsability
Luísa Manuela da Costa Ramos de CarvalhoHead

Weekly workload

Hours/week T TP P PL L TC E OT OT/PL TPL O S
Type of classes

Lectures

Type Teacher Classes Hours
Contact hours Totals 1 1,66
Gina Lemos   0,13
Jorge Carvalho   0,53
Luísa Ramos de Carvalho   1,00

Teaching language

Portuguese/English

Intended learning outcomes (Knowledges, skills and competencies to be developed by the students)



The objectives of this UC are in continuity with those that were enunciated in the UC Research and Project Seminar I and are based around the development of a project of preference produced in close relation with the actual educational contexts where students perform their functions Professionals, or alternatively, in other contexts chosen for this purpose.
 

Syllabus


The contents of this UC will be approached as a review of the contents of the UC Research Seminar and Project I, but in a way applied to each of the projects developed by the trainees.


Demonstration of the syllabus coherence with the UC intended learning outcomes



The programmatic contents that aim at the great objective of the UC: the development of a personal project of the trainees.

Teaching methodologies


The UC is developed around project work that will explore research topics, which will be presented and discussed throughout the semester.

Demonstration of the teaching methodologies coherence with the curricular unit's intended learning outcomes



It is intended that students participate in the presentation and debate of their projects of action research and intervention preferably designed in a real context of teaching practice.

Assessment methodologies and evidences


Realization of an individual project work, articulated with the work developed in other UC's.
This work should reflect the experience and the knowledge acquired by the students, translated into a coherent, pertinent and theoretically grounded discourse.

In order to safeguard the rights of students under special arrangements, the modalities of evaluation will be negotiated on a case-by-case basis.

Attendance system

100%

Bibliography

Afonso, N. (2005).A Investigação naturalista em Educação: um guia prático e crítico.Porto: Asa.
Albarello, Luc et al. (1997) Práticas e Métodos de Investigação em CiênciasSociais. Lisboa: Gradiva.
Almeida, J.-C. (2001). Em defesa da investigação-acção. Sociologia, Nov. 2001, no.37, p.175-176. ISSN 0873-6529.
Almeida, L. S., & Freire, T. (2007). Metodologia da investigação em psicologia e educação. Braga: Psiquilíbrios.
Ambrósio, T. (2001). Educação e Desenvolvimento – Contributo para uma mudança reflexiva da Educação. Lisboa: UIED.
American Psychological Association. (2009). Publication manual (6th ed.). Washington, DC: Author.
Barbier, R. (1985). A pesquisa-ação na Instituição Educativa. Rio de Janeiro: Zahar Editores.

Bardin, L. (1991). Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70.

Bell, J. (2002). Como realizar um projecto de investigação: um guia para a pesquisa em ciências sociais e da educação. Lisboa: Gradiva/ trajectos, nº 38, 2ª edição,

Bogdan, R. e Biklen, S. (1994). Investigação Qualitativa em Educação. Porto: Porto Editora.

Brandão, C. (1984). Pesquisa Participante. São Paulo: Editora Brasiliense.
Caldeira, P. Z. (2007). Regras e concepção para a escrita científica. Lisboa: Climepsi.
Carmo, H. e Ferreira, M. (1998) Metodologia da Investigação – Guia para Auto-aprendizagem. Lisboa: Universidade Aberta.

Denzin, N. & Lincoln, Y. (edt). (1994).- Handbook of Qualitative Research, London:Sage Publications.
Hill, M. M., & Hill, A. (2005). Investigação por questionário. Lisboa: Edições Sílabo.
Maroco, J., & Bispo, R. (2003). Estatística aplicada às ciências sociais e humanas. Lisboa: Climepsi.
Onwuegbuzie, A. J., & Leech, N. L. (2005). On becoming a pragmatic researcher: The importance of combining quantitative and qualitative research methodologies. International Journal of Social Research Methodology, 8(5), 375-387.
Pestana, M. H., & Gageiro, J. N. (2005). Análise de dados para ciências sociais - A complementaridade do SPSS. Lisboa: Edições Sílabo.
Pineau, G. (2006). As histórias de vida em formação: génese de uma corrente de pesquisa-ação-formação existencial. Educ. Pesqui. vol.32 no.2 SãoPaulo Maio/Agosto.
Quivy, R., & Campenhoudt, L. (1998). Manual de investigação em ciências sociais. Lisboa: Gradiva.
Ricou, M. (2004). Ética e psicologia: Uma prática integrada. Coimbra: Gráfica de Coimbra.
Silva, A. e Madureira, J. (orgs.). (1986). Metodologia das Ciências Sociais. Lisboa: Edições Afrontamento.
Silvia, P. J. (2007). How to write a lot: A practical guide to productive academic writing. Washington, DC: American Psychological Association.
Sousa, A. B. (2005). Investigação em educação. Lisboa: Livros Horizonte.
Spodek, B. (Org.), (2002). Manual de Investigação em Educação de Infância. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
Tuckman, B. W. (2005). Manual de investigação em educação: Como conceber e realizar o processo de investigação em educação. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

Options
Página gerada em: 2025-12-08 às 04:36:12