|
Social Support at Home
Scholar Year: 2019/2020 - 1S
Code: |
AF14 |
|
Acronym: |
ASD |
Scientific Fields: |
Trabalho social e Orientação |
Courses
Acronym |
N. of students |
Study Plan |
Curricular year |
ECTS |
Contact hours |
Total Time |
TSPSFC |
19 |
|
2º |
5,0 |
45 |
135,0 |
Teaching language
Portuguese
Intended learning outcomes (Knowledges, skills and competencies to be developed by the students)
1. To Know the diversity of local services that require support at home and the diversity of tasks involved
2. Understand the reasons that have emerged from the home support services
3. Know the various social responses of home support
3. Understand the home support according to the needs of different sectors of the population (children, youth and adults with special needs, the elderly).
4. Understand the specificity of interpersonal relationship that is established at home and their individualized nature
5. Mastering specific techniques to support certain needs and sectors of the population
6. Know organize a promotional activity plan and support the development of personal skills
Syllabus
1. Social responses in Portugal
1.1.Abordagem general and legal framework
2. The social outreach services
2.1.Abordagem general and legal framework
3. Support services at home
4. The involvement of the population in the home support services
5. The role of formal and informal caregivers in the home support services
6. The role of the family in the home support services
Demonstration of the syllabus coherence with the UC intended learning outcomes
The contents were developed in close connection with the objectives of the program allowing the acquisition of knowledge and skills in the specific area of support at home.
This course and its contents are linked with the general objectives of CTeSP in which it operates.
Teaching methodologies
- Documental analysis and written production of short texts;
- Visits to local services with home support responses;
- Discussion / Discussion in small and large group.
Demonstration of the teaching methodologies coherence with the curricular unit's intended learning outcomes
Teaching methodology will be developed in close connection with the context by considering that content will be facilitated by the knowledge of the places.
This joint will be properly supported by all the theoretical and legal framework on the subject.
Assessment methodologies and evidences
1. Attendance and Participation (10%)
2. Work done in class context / Critical reflections (10%)
3. Report on visits to social responses - work done in pairs - (40%)
4. Field work - peer work - (40%)
Attendance system
Taking into account the specificity of training and the high percentage of UC technical training, attendance of students is governed by a minimum of 75% attendance to UCs, if this Tesp is defined as 75% attendance in classes application, except for students with special status (Article 24 of the RFA).
Bibliography
ARAUJO, S. B., & Andrade, F. F. (2008). Da participação convencionada à participação efetiva: um estudo de caso alicerçado na escuta da criança em contexto de Educação de Infância. In J. Oliveira-Formosinho, A escola vista pelas crianças (pp. 95-116). Porto: Porto Editora.
BRITO, M. E. C. – Cuidar da pessoa idosa em casa: uma perspetiva dos prestadores de cuidados formais. Lisboa: Universidade Aberta, 2001. Dissertação de Mestrado em Comunicação em Saúde
CANÁRIO, R. (2007). Aprender sem ser ensinado. A importância estratégica da educação não formal. In L. C. Lima, J. A. Pacheco, M. Esteves, & R. Canário, A educação em Portugal (1986-2006). Alguns contributos da investigação (pp. 208-267). Lisboa: Conselho Nacional de Educação.
CARVALHO, M. (2010). Os cuidados domiciliários em Instituições de solidariedade social no concelho de Cascais. ISCTE: tese de doutoramento.
ENGENHEIRO, Sílvia (2008), Apoio Domiciliário e Qualidade: Um Estudo de Caso, Dissertação para a obtenção do grau de Mestre em Política Social, Universidade Técnica de Lisboa
FERREIRA, Salete – O Prestador Informal de Cuidados à Pessoa Idosa Alvo de Apoio Domiciliário Integrado: uma análise exploratória como suporte à garantia da efetividade de um programa de promoção da saúde. Lisboa: Escola Nacional de Saúde Pública: Universidade Nova de Lisboa, 2002.
Monografia elaborada no âmbito da Dissertação apresentada para obtenção do grau de Mestre do Curso de Mestrado em Saúde Pública. 2000/2002
FIGUEIREDO, D; SOUSA, L. – CUIDE (Cuidadores de Idosos na Europa): Avaliar as necessidades dos prestadores informais de cuidados, 2004
LOURO, Maria Clarisse (2009), Cuidados Continuados no Domicilio, Dissertação de doutoramento em Ciências de Enfermagem, Universidade do Porto
MOÇO, J. (2013) Contributos da Intervenção comunitária para um serviço de apoio domiciliário socioeducativo. Escola Superior de Educação Paula Frassinetti: tese de mestrado.
NAVARRO, M. C. (2004). Afectos e emoções no dia-a-dia da educação infantil. Porto Alegre: Artmed, Brock, A., Dodds, S., Jarvis, P., & Olusoga, Y. (2011). Brincar: Aprendizagem para a vida. Porto Alegre: Artmed.
VALENTE, M. (1999). Reformados e Tempos Livres – Resultados do Inquérito realizado em 1998 à população activa e reformada sobre atividades de lazer. Lisboa: Edições Colibri/Inatel.
|
|