Esta Página em Português  

Go to: Main Menu, Content, Options, Login.

Contextual Help  
home
Start > Programmes > Disciplinas > EDB20034
Main Menu
Authentication





Esqueceu a sua senha de acesso?

Acquisition and Development of Language

Scholar Year: 2017/2018 - 1S

Code: EDB20034    Acronym: ADL
Scientific Fields: Formação na Área da Docência
Section/Department: Communication and Language Sciences

Courses

Acronym N. of students Study Plan Curricular year ECTS Contact hours Total Time
LEB 55 Study Plan 5,0 60 135,0

Teaching weeks: 15

Head

TeacherResponsability
Ana Luísa da Piedade Melro Blazer Gaspar CostaHead

Weekly workload

Hours/week T TP P PL L TC E OT OT/PL TPL O S
Type of classes

Lectures

Type Teacher Classes Hours
Contact hours Totals 2 8,00
Ana Luísa Gaspar Costa   8,00

Teaching language

Portuguese

Intended learning outcomes (Knowledges, skills and competencies to be developed by the students)

- To acquire basic knowledge essential to the study of Language Sciences;
- To reflect on the specificity of Human language and particular languages;
- To study the main interpretative theories of language acquisition;
- To consider the role of language development in the child's overall development;
- To characterize processes of acquisition and development of verbal language (oral / written; mother tongue / L2, typical / atypical development);
- To relate language, particular languages, literacy, acquistion and learning;
- To plan educational strategies to promote the development of verbal language of children;
- To understand the importance of linguistic awareness in the context of successful reading and writing;
- To discuss the role of educational practices in the process of language acquisition and development.

Syllabus

A. Language, cognition, and communication: the specificity of human language
1. Biological, cognitive and social bases of language acquisition and development.
2. Interpretive theories: the behavioral, generative, cognitivist and socio-cognitivist perspectives.
3. Factors favoring language acquisition and development; acquisition and learning.
4. Research in language acquisition and development (naturalistic methods and experimental methods, transverse corpora and longitudinal corpora, types of scales).
B. Acquisition and development of language
1. Acquisition of phonology
1.1. Acquisition of the sounds of the tongue;
1.2. Acquisition of the syllable;
1.3. Development of phonological awareness and phonological awareness.
2. Acquisition and development of morphology and syntax
2.1. Complexation of syntactic structures;
2.2. Development of morphological knowledge of morphological awareness;
2.3. Development of syntactic knowledge of syntactic awareness;
3. Lexical-semantic development.
4. Discursive and pragmatic development.
5. Bilingualism and acquisition of L2.


Attendance system

Students should attend to at least 75% of classes.

Bibliography

Costa, J. & Santos, A. L. (2003). A falar como os bebés - o desenvolvimento linguístico das crianças. Lisboa: Editorial Caminho.
Duarte, I. (2008). O Conhecimento da Língua: desenvolver a consciência linguística. Lisboa: DGIDC.ME.
Freitas, M. J. & Santos, A. L. (2001). Contar (histórias) de sílabas. Lisboa: Colibri/Associação de Professores de Português.
Freitas, M. J., Gonçalves, A. & Duarte, I. (coord.) (2010). Avaliação da consciência linguística. Aspetos fonológicos e sintáticos do português. Lisboa: Colibri.
Freitas, M. J., Rodrigues, C., Costa, T. & Castelo, A. (2012). Os Sons que estão dentro das Palavras. Descrição e Implicações para o Ensino do Português como Língua Materna. Lisboa: Colibri/Associação de Professores de Português.
*Freitas, M. J., C. Afonso & A. Castelo (2015) Quantas sílabas tem “cháv(e)na”? Sobre o impacto dos apagamentos vocálicos na segmentação silábica de crianças no ensino pré-escolar. Linguística - Revista de Estudos Linguísticos da Universidade do Porto, vol. 10, pp. 31-58.
Gonçalves, F., Guerreiro, P. & Freitas, M. J. (2011). O Conhecimento da Língua: percursos de desenvolvimento. Lisboa: DGIDC.ME.
*Madeira, A. (2008). Aquisição de L2. In P. Osório & R. M. Meyer (orgs.). Português Língua Segunda e Língua Estrangeira: Da(s) Teoria(s) à(s) Prática(s). Lisboa: LIDEL, pp. 189-201.
Menyuk, P. & Brisk, M. E. (2005). Language development and education. Children with varying language experiences. New York: Palgrave. MacMillan.
*Santos, R., Freitas, M. J. & Veloso, J. (2014). Grupos consonânticos na escola: desenvolvimento fonológico e conhecimento ortográfico. Revista Diacrítica – Universidade do Minho, 28.1, pp. 407- 436.
Sim-Sim, I. (1997/2006). Avaliação da Linguagem Oral: um Contributo para o Conhecimento do Desenvolvimento Linguístico das Crianças Portuguesas. (4.ª edição). Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
__________ (1998). O desenvolvimento da linguagem. Lisboa: Universidade Aberta.
Sim-Sim, I. et al. (2008). Linguagem e comunicação no Jardim-de-Infância: textos de apoio para educadores de infância. Lisboa: DGIDC.ME.

Options
Página gerada em: 2024-04-19 às 10:47:14