Esta Página em Português  

Go to: Main Menu, Content, Options, Login.

Contextual Help  
home
Start > Programmes > Disciplinas > EDB20041
Main Menu
Authentication





Esqueceu a sua senha de acesso?

Health and Society

Scholar Year: 2017/2018 - 1S

Code: EDB20041    Acronym: SS
Scientific Fields: Formação na Área da Docência
Section/Department: Science and Technology

Courses

Acronym N. of students Study Plan Curricular year ECTS Contact hours Total Time
LEB 54 Study Plan 5,0 60 135,0

Teaching weeks: 15

Head

TeacherResponsability
Helena Maria Espada SimõesHead

Weekly workload

Hours/week T TP P PL L TC E OT OT/PL TPL O S
Type of classes

Lectures

Type Teacher Classes Hours
Contact hours Totals 2 8,00
Ana Lúcia Caeiro Ramos   1,67
Helena Simões   4,66
Joaquim Lopes   1,67

Teaching language

Portuguese

Intended learning outcomes (Knowledges, skills and competencies to be developed by the students)

- Understands health concepts regarding the biological, psychological and social dimension.
- Identifies the factors that affect the health of individuals and populations
- Identifies beliefs and attitudes within health issues
- Plans interventions for health promotion
- Develops materials to support their interventions
- Reflects about their future professional involvement in health promotion

Syllabus

Health Promoting
Factors that affect health
Health Education as a strategy within Health Promotion
Changing health behavior – theories and models
Planning interventions to promote health – strategies and activities
Health in our daily life – confronting different perspectives
Other contents: in relation to students interests specific issues will be approached inviting guest speaker


Demonstration of the syllabus coherence with the UC intended learning outcomes

The themes and concepts approached allow the development of a broad view about the field of health education and the different models and theories that can support projects that promote health.

Teaching methodologies

The work within this unit is organized in thematic modules. Seminars are held with guest speakers who bring their expertise and provide a broad view of the field of health education.
Teaching methodologies include research, participation in group discussions, planning and developement of intervention projects for schools.

Demonstration of the teaching methodologies coherence with the curricular unit's intended learning outcomes

Teaching methodologies reflect the diversity of subjects and approaches within health education. Emphasis is made upon the conception and implementation of intervention projects according to specific contexts.

Assessment methodologies and evidences

The final assessment includes participation in classe activities (10%), a written test (30%) and the group project work (60%).

Attendance system

In all classroom sessions compulsory attendance is 75%. In the tutorial sessions compulsory attendance is 90%.

Bibliography

Antunes, J. (2012). A nova medicina. Lisboa: Fundação Francisco Manuel dos Santos
Antunes, M. (2008). Educação, saúde e desenvolvimento. Coimbra: Livraria Almedina.
Barroso, A. & Rodrigues, M. (2005). Educação para a saúde – Formação pedagógica de educadores de saúde. Coimbra: Formasau.
Carvalho, A. (2006). Educação para a Saúde: Conceitos, Práticas e Necessidades de Formação. Loures: Lusociência.
Crisp. N. (coord) (2014). Um futuro para a saúde – Todos temos um papel a desempenhar. Lisboa: FCG. Obtido de https://gulbenkian.pt/wp-content/uploads/2016/03/PGIS_BrochuraRelatorioCompletoHealthPortugues.pdf
Direção-Geral da Educação – Educação para a Saúde. (s.d.). Obtido em julho de 2017, de http://www.dge.mec.pt/educacao-para-saude.
Direcção Geral de Saúde. (s.d.). Obtido em julho de 2017, de http://www.dgs.pt.
European Centre for Disease Prevention and control (Centro Europeu de Prevenção e Controlo das Doenças). (s.d.). Obtido em julho de 2017, de http://ecdc.europa.eu/en/Pages/home.aspx
Hamido, G., Luís, H., Roldão, M., Marques; R. (2007). Transversalidade em educação e em saúde. Porto: Porto Editora.
Instituto Nacional de Saúde Ricardo Jorge. (s.d.). Obtido em julho de 2017, de http://www.insa.pt
Kickbusch, I. (2012). Aprender para o bem-estar: uma prioridade política para as crianças e os jovens na europa. Um processo para a mudança. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
Ministério da Saúde/Portal da Saúde. (s.d.). Obtido em julho de 2017, de http://www.portaldasaude.pt/Portal/.
Organização Mundial de Saúde. (s.d.). Obtido em julho de 2017, de http://www.who.int/en/.
Portal da Saúde da Comissão Europeia. (s.d.). Obtido em julho de 2017, de http://ec.europa.eu/health-eu/index_pt.htm.
Programas de educação para a saúde/Direção Geral da Educação (s.d.). Obtido em julho de 2017, de http://www.dge.mec.pt/educacao-para-saude.
Redman, B. (2000). A prática da educação para a saúde. Loures: Lusociência.
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (RCAAP). (s.d.). Obtido em julho de 2017, de http://www.rcaap.pt/.
Rosa, I. & S. E C. B. Queiroz (1995). Educar - Segurança! Lisboa: IIE e ESE de Setúbal.
Schools for Health in Europe (s.d.). Obtido em julho de 2017, de http://www.schools-for-health.eu/she-network.
Silva, L. (2004). Saber prático de saúde. As lógicas do saudável no quotidiano. Porto: Edições Afrontamento.
Silva, L. (2009). Promoção da saúde. Lisboa: Universidade Aberta.
Sriven, A. (2010). Promoting Health: a practical guide (6th ed.). London: Baillière.
UNESCO - Health Education. (s.d.). Obtido em julho de 2017, de http://en.unesco.org/themes/health-education.
UNESCO – Teaching and learning for a sustainable future - Health Education. (s.d.). Obtido em julho de 2017, de http://www.unesco.org/education/tlsf/mods/theme_b/mod08.html

Options
Página gerada em: 2024-03-28 às 12:33:56