Performative Arts
Ficha de unidade curricular - Ano letivo 2020/2021
Code: |
CS100002 |
Acronym: |
AP |
Section/Department: |
Arts |
Semester/Trimester: |
1st Semester |
Courses: |
Acronym |
Curricular Years |
ECTS |
CS |
1º |
5 |
|
Teaching weeks: |
15 |
Weekly workload: |
Hours/week |
T |
TP |
P |
PL |
L |
TC |
E |
OT |
OT/PL |
TPL |
O |
S |
Type of classes |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Head: |
António Ângelo de Jesus Ferreira de Vasconcelos
|
Lectures: |
António Ângelo de Jesus Ferreira de Vasconcelos
|
Teaching language
Portuguese
Aims
Contents
Bibliography
Almeida, J. C. R. (1998). Um olhar musical pelos resíduos. Lisboa: Instituto dos Resíduos.
Bannerman, C., Sofaer, J.and Watt, J. (2006). Navigating the unknown: the creative process in contemporary performing arts. London: Middlesex University Press / ResCen Publications.
Burnard, P. (2013) (ed.). Developing Creativities in Higher Music Education: International Perspectives and Practices. London: Routledge.
Comparato, D. (1998). Da criação ao guião. Lisboa: Pergaminho.
Craft. A. et al (2004). Criatividade e educação. Lisboa: Associação Educativa para o Desenvolvimento da Criatividade.
Davidson, J. (1999). O corpo na interpretação musical. Revista Música, Psicologia e Educação do Centro de Investigação em Psicologia da Música e Educação Musical, pp. 79-89.
Grotowsky, E. (1974). Teatro pobre. Lisboa: Forja Editora.
Monteiro. G. (2003). O professor, o corpo e a voz. Porto: Edições Asa.
Nachmanovitch, S. (1993). Ser criativo – o poder da improvisação na vida e na arte. São Paulo: Summus Editorial.
Sá, M. (1998). Segredos da voz – emissão e saúde. Mem Martins: Sebenta Editora.
Schechner, R. (2013). Performance Studies: An Introduction. Londres e Nova Iorque: Routledge
Sternberg, R. J. and Lubart, T. I. (1999). ‘The concept of creativity: Prospects and paradigms’, in R. J. Sternberg (ed), Handbook of Creativity, Cambridge: Cambridge University Press, 3-15.
Thomas, K. & Chan, J. (2013) (eds.). Handbook of Research Creativity. Cheltenham: Edward Elgar Publishing Limited.
Vasconcelos, A. Â. (2004). ‘La Educación Musical en la era de las convergencias e colisiones culturales: De los cánones a la ecologia’ in A. Giráldez (ed.) (2004), Selección de Comunicaciones, ISME, Mundos Sonoros por Descobrir, Espanha: Sociedad para la Educación Musical del Estado Español, 25-32.
Wilson, B. (2002). ‘Arts and cultural educational policy in Europe: Conflicts between official structures and anti-structural forces’ in Cultuurnetwerk Nederland (ed.), A Must or a-Muse - Conference Results Arts and Culture in Education: Policy and Practice in Europe, Utrecht: Cultuurnetwerk Nederland, 206-213.