|
Research Methodologies
Scholar Year: 2023/2024 - 1S
Code: |
MCE16 |
|
Acronym: |
MI |
Scientific Fields: |
Gestão |
Courses
Acronym |
Nº of students |
Study Plan |
Curricular year |
ECTS |
Contact hours |
Total Time |
MCE |
28 |
Study Plain |
2º |
4,0 |
30 |
108,0 |
Teaching language
Portuguese
Intended learning outcomes (Knowledges, skills and competencies to be developed by the students)
• To know the distinctiveness of social sciences.
• To learn and master social sciences’ research methodologies.
• To be able to create observation instruments and to analyze data.
Syllabus
1. Science and scientific knowledge
1.1. The concept of science and the classification of sciences.
1.2. The specificity of social sciences.
2. Methodologies of research in social sciences
2.1. The disruption with common knowledge
2.2. Different types of research: qualitative and quantitative research.
2.3. The stages of research in social sciences.
2.4. Conception and preparation of a research project.
3. Data collecting methods and techniques
3.1. Observation
3.2. Interview
3.3. Questionnaire
3.4. Document analysis.
4. Ethics in social research.
Demonstration of the syllabus coherence with the UC intended learning outcomes
In classes we use active pedagogical methodologies, which include problem solving methods.
The evaluation consists of a written or pre-project assignment in which students define their initial research query, a brief review of the literature and the methodology they’re going to use.
Teaching methodologies
Avaliação apenas com exame final
Demonstration of the teaching methodologies coherence with the curricular unit's intended learning outcomes
Students have to present a research project.
Bibliography
ALBARELLO, L., DIGNEFFE, F., HIERNAUX, J-P, MAROY, C., RUQUOY, D. & SAINT-GEORGES, P. (1997). Práticas e Métodos de Investigação em Ciências Sociais. Gradiva.
BARDIN, L.(1995). Análise de conteúdo. Edições 70.
BELL, J. (2008). Como realizar um projecto de investigação.( 4ª ed.) Gradiva.
BRYMAN, A. BELL, E. (2003). Business Research Methods(4 th ed.), Oxford University Press.
BURGESS, R. G. (2001). A pesquisa de terreno: uma introdução. Celta.
CRESWELL, J. W. (2009). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approches. ( 3ª ed.). SAGE.
EISENHARDT, K. M. (1989). “Building theories from Case Study research”, Academy of Management Review, 14 (4): 532-550.
FRADA, J.(1996). Guia Prático para Elaboração e Apresentação de Trabalhos Científicos.( 6ª ed.) Cosmos.
FORTIN, M., Côté F & Filion, F. (2009). Fundamentos e Etapas do Processo de Investigação. Editora: Lusodidacta Lda
GHIGLIONE, R. E. B. (1993). O inquérito. Teoria e Prática. Celta Editora.
GUERRA, I. (2006), Pesquisa Qualitativa e análise de conteúdo: Sentidos e formas de uso. Principia Editora.
HILL, M. & HILL, A. (2005). Investigação por questionário. (2ª ed.). Edições Sílabo.
LAKATOS, E. M. e MARCONI, M. A. (1991). Metodologia científica: ciência e conhecimento científico: métodos científico: teoria, hipóteses e variáveis. ( 2ª ed.). Atlas.
QUIVY, R. & CAMPENHOUDT, L.V. (1988). Manual de investigação em ciências sociaisGradiva.
RICHARDSON, R. (coord.) (1999). Pesquisa social: métodos e técnicas. Atlas.
SEDAS NUNES, A. (1991). Questões Preliminares sobre as Ciências Sociais. 10ª ed..: Editorial Presença.
SILVA, A. S. & PINTO, J. M. (1986). Metodologia das ciências sociais. Afrontamento.
STAKE, R. E. (1995). A arte de investigação com estudos de caso.(3ªed.).Fundação Calouste Gulbenkian.
YIN, R. K. (1994). Case study research: design and methods. ( 2ªed.). Sage.
|
|