Esta Página em Português  

Go to: Main Menu, Content, Options, Login.

Contextual Help  
home
Start > Programmes > Disciplinas > MP1C10005
Main Menu
Authentication





Esqueceu a sua senha de acesso?

Didactics in Early Childhood Education II

Scholar Year: 2015/2016 - 1S

Code: MP1C10005    Acronym: DEI2
Scientific Fields: Didáctica Específica

Instance: 2015/2016 - 1S

Responsible unit: Social Sciences and Education

Courses

Acronym N. of students Study Plan Curricular year ECTS Contact hours Total Time
MPE1C 2 Study Plan 5,0 60 135,0

Teaching - Hours

Contact hours: 4

Type Teacher Classes Hours
Contact hours Totals 1 4,00


Teaching - Responsibilities

TeacherResponsability
Augusto Luís de Brito Henriques PinheiroHead

Teaching weeks: 15

Teaching language

Portuguese

Aims

Contents


Assement and Attendance registers

Description Type Tempo (horas) End Date
Attendance (estimated)  Classes  64
  Total: 64

Bibliography

DIDÁTICA DA LÍNGUA PORTUGUESA
Adragão, J. V. (1998). Língua Portuguesa Gramática de uso. Texto inédito. Setúbal: Escola Superior de Educação de Setúbal, Departamento de Línguas. (não publicado).
Botelho, F. (2002). Educação para a Televisão e aprendizagem do Português- um estudo prospectivo. Tese de doutoramento inédita, Universidade Aberta, Lisboa.
Costa, J., &, Santos, A. L. (2003). A falar como os bebés - o desenvolvimento linguístico das crianças. Lisboa: Editorial Caminho.
Freitas, M. J. & Santos, A. L. (2001). Contar (histórias) de sílabas. Lisboa: Colibri/Associação de Professores de Português.
Rebelo, D. & Diniz, M. A. (1998). Falar contigo. Caminho, Lisboa.
Rigolet, S. (2006). Para uma aquisição precoce e optimizada da linguagem: linhas de orientação para crianças até aos 6 anos. Porto: Porto Editora.
Sequeira, F. (Org.) (1993). Linguagem e desenvolvimento. Texto inédito. Braga: Universidade do Minho, Instituto de Educação. (não publicado).
Sim-Sim, I. (1995). Desenvolver a linguagem, aprender a língua. Em A. Dias de Carvalho (Org.), Novas metodologias em educação. Porto: Porto Editora.
Sim-Sim, I. (1998). O desenvolvimento da linguagem. Lisboa: Universidade Aberta.
Spodek, B. (2002). Manual de investigação em Educação de Infância. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
Wadsworth, (1993). Introdução à Linguagem (7ªed.). Coimbra: Almedina.

EXPRESSÕES (MUSICAL; DRAMÁTICA; PLÁSTICA; MOTORA)
Andrea, I. (2011). Pedagogia das Expressões Artísticas. Lisboa: Edições ISPA.
Beja F., Topa, J. M. & Madureira, C. (1993). Drama, Pois! Porto: Porto Editora.
Costa, I. A.& Baganha, F. (1989) O Fantoche que Ajuda a Crescer. Porto: ASA.
Gallahue, D.L. (2002). Desenvolvimento motor e aquisição da competência motora na educação de infância. Em B. Spodek (Org.), Manual de investigação em educação de infância. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
Giles, B. (Dir. Ed.) (2011). Música para crianças. Porto: Civilização Editores.
Godinho, J.C. & Brito, M.J.N. (2010). As Artes no Jardim de Infância – Textos de Apoio para Educadores de Infância. Lisboa: ME-DGIDC.
Gordon, E. E. (2000). Teoria da aprendizagem musical para recém-nascidos e crianças em idade pré-escolar. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
Haywood, K.M., & Nancy, G. (2005). Desenvolvimento Motor ao Longo da Vida. Porto Alegre: Artmed.
Hernandéz, F. (2000). Cultura Visual, Mudança Educativa e Projecto de Trabalho. Porto Alegre: Artmed Editora.
Landier, J.-C. & Barret, G. (1994). Expressão Dramática e Teatro. Porto: ASA.
Martins, A. (2002). Didáctica das Expressões. Lisboa: Universidade Aberta.
Read, H. (2013). Educação pela Arte. Lisboa: Edições 70.
Rodrigues, H. & Rodrigues, P. M. (2003). BebéBabá – Da musicalidade dos afectos à música com bebés. Porto: Campo de Letras.
Trias, N., Pérez, S. & Filella, L. (2002). Jogos de Música e de Expressão Corporal (1.ª ed.). Lisboa: Âncora Editores.
PEDAGOGIA E DIDÁTICA
Franco, M. (2003). A pedagogia para além dos confrontos. Educação On – Line.
Fonte html:
http://www.educacaoonline.pro.br/index.phpoption=com_content&view=article&id=325:a-pedagogia-para-alem-dos-confrontos&catid=4:educacao&Itemid=15
Gasparin, J. (2002). Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. Campinas-SP: Editora Autores Associados Ltda.
Houssaye, J.; Soetard, M.; Hameline, D. & Fabre, M. (2004). Manifesto a favor dos pedagogos. Porto Alegre: Artmed Editora.
Meirieu, P. (2002). A Pedagogia entre o Dizer e o Fazer: a coragem de começar. Porto Alegre: Artmed Editora.

Options
Página gerada em: 2024-05-16 às 17:11:04