Esta Página em Português  

Go to: Main Menu, Content, Options, Login.

Contextual Help  
home
Start > Programmes > Disciplinas > MP1C10005
Main Menu
Authentication





Esqueceu a sua senha de acesso?

Didactics in Early Childhood Education II

Scholar Year: 2016/2017 - 1S

Code: MP1C10005    Acronym: DEI2
Scientific Fields: Didáctica Específica
Section/Department: Social Sciences and Education

Courses

Acronym N. of students Study Plan Curricular year ECTS Contact hours Total Time
MPE1C 1 Study Plan 5,0 60 135,0

Teaching weeks: 15

Head

TeacherResponsability
Augusto Luís de Brito Henriques PinheiroHead

Weekly workload

Hours/week T TP P PL L TC E OT OT/PL TPL O S
Type of classes

Lectures

Type Teacher Classes Hours
Contact hours Totals 1 4,00

Teaching language

Portuguese

Intended learning outcomes (Knowledges, skills and competencies to be developed by the students)

This unit offers students an opportunity to articulate knowledge concerning language, mathematics and
environmental science didactics with pedagogic knowledge, which enlighten pedagogical relationship. Ultimately,
this unit aims students’ acquisition of theoretical and methodological guidelines enabling them to build a blended
professional identity, based on a close and reciprocal relationship between pedagogy and didactics. It implies the
competence of matching the didactic knowledge, devices and tools with pedagogical knowledge. Such a blended
knowledge aims the development of student’s reflexive competence and the pedagogical awareness allowing them
to select, to adapt and to reconstruct those devices and didactic tools, in order to guarantee a coherent and
consistent educational intervention in childhood educational settings.

Syllabus

1.Mathematics
Mathematical Thinking
Logical-mathematical operations and number sense
Infra logical operations and measurement
Patterns and pre-algebraic thinking
Data organisation
2.Mother tongue
Communication, language and mother tongue–Characteristics of communication and of human language.
Acquisition, development and mastery of language.Linguistic awareness.
Reception–Construction of meaning and comprehension in diversified contexts. The Process of Learning to Read.
Production–Oral expression in dialogue and in narratives.The development of competence to write.
3.Sciences
Science in pre-school
Development of knowledge, scientific processes, and of ways of viewing science
Planing and pedagogical practice
Organising learning experiences
4.Didactis and pedagogy
Tensions between didactics and pedagogy and the need to overcome them.
Didacticist and pedagogist conceptions of teaching / learning process
Teachers as pedagogues – didacticist and didacticist – pedagogue


Bibliography

DIDÁTICA DA LÍNGUA PORTUGUESA
Adragão, J. V. (1998). Língua Portuguesa Gramática de uso. Texto inédito. Setúbal: Escola Superior de Educação de Setúbal, Departamento de Línguas. (não publicado).
Botelho, F. (2002). Educação para a Televisão e aprendizagem do Português- um estudo prospectivo. Tese de doutoramento inédita, Universidade Aberta, Lisboa.
Costa, J., &, Santos, A. L. (2003). A falar como os bebés - o desenvolvimento linguístico das crianças. Lisboa: Editorial Caminho.
Freitas, M. J. & Santos, A. L. (2001). Contar (histórias) de sílabas. Lisboa: Colibri/Associação de Professores de Português.
Rebelo, D. & Diniz, M. A. (1998). Falar contigo. Caminho, Lisboa.
Rigolet, S. (2006). Para uma aquisição precoce e optimizada da linguagem: linhas de orientação para crianças até aos 6 anos. Porto: Porto Editora.
Sequeira, F. (Org.) (1993). Linguagem e desenvolvimento. Texto inédito. Braga: Universidade do Minho, Instituto de Educação. (não publicado).
Sim-Sim, I. (1995). Desenvolver a linguagem, aprender a língua. Em A. Dias de Carvalho (Org.), Novas metodologias em educação. Porto: Porto Editora.
Sim-Sim, I. (1998). O desenvolvimento da linguagem. Lisboa: Universidade Aberta.
Spodek, B. (2002). Manual de investigação em Educação de Infância. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
Wadsworth, (1993). Introdução à Linguagem (7ªed.). Coimbra: Almedina.

EXPRESSÕES (MUSICAL; DRAMÁTICA; PLÁSTICA; MOTORA)
Andrea, I. (2011). Pedagogia das Expressões Artísticas. Lisboa: Edições ISPA.
Beja F., Topa, J. M. & Madureira, C. (1993). Drama, Pois! Porto: Porto Editora.
Costa, I. A.& Baganha, F. (1989) O Fantoche que Ajuda a Crescer. Porto: ASA.
Gallahue, D.L. (2002). Desenvolvimento motor e aquisição da competência motora na educação de infância. Em B. Spodek (Org.), Manual de investigação em educação de infância. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
Giles, B. (Dir. Ed.) (2011). Música para crianças. Porto: Civilização Editores.
Godinho, J.C. & Brito, M.J.N. (2010). As Artes no Jardim de Infância – Textos de Apoio para Educadores de Infância. Lisboa: ME-DGIDC.
Gordon, E. E. (2000). Teoria da aprendizagem musical para recém-nascidos e crianças em idade pré-escolar. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
Haywood, K.M., & Nancy, G. (2005). Desenvolvimento Motor ao Longo da Vida. Porto Alegre: Artmed.
Hernandéz, F. (2000). Cultura Visual, Mudança Educativa e Projecto de Trabalho. Porto Alegre: Artmed Editora.
Landier, J.-C. & Barret, G. (1994). Expressão Dramática e Teatro. Porto: ASA.
Martins, A. (2002). Didáctica das Expressões. Lisboa: Universidade Aberta.
Read, H. (2013). Educação pela Arte. Lisboa: Edições 70.
Rodrigues, H. & Rodrigues, P. M. (2003). BebéBabá – Da musicalidade dos afectos à música com bebés. Porto: Campo de Letras.
Trias, N., Pérez, S. & Filella, L. (2002). Jogos de Música e de Expressão Corporal (1.ª ed.). Lisboa: Âncora Editores.
PEDAGOGIA E DIDÁTICA
Franco, M. (2003). A pedagogia para além dos confrontos. Educação On – Line.
Fonte html:
http://www.educacaoonline.pro.br/index.phpoption=com_content&view=article&id=325:a-pedagogia-para-alem-dos-confrontos&catid=4:educacao&Itemid=15
Gasparin, J. (2002). Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. Campinas-SP: Editora Autores Associados Ltda.
Houssaye, J.; Soetard, M.; Hameline, D. & Fabre, M. (2004). Manifesto a favor dos pedagogos. Porto Alegre: Artmed Editora.
Meirieu, P. (2002). A Pedagogia entre o Dizer e o Fazer: a coragem de começar. Porto Alegre: Artmed Editora.

Options
Página gerada em: 2024-04-16 às 10:49:13