|  | InterneshipScholar Year: 2023/2024 - 2S
| Code: | CS30029 |  | Acronym: | EST |  
| Scientific Fields: | Ciências da Comunicação |  Courses
| Acronym | N. of students | Study Plan | Curricular year | ECTS | Contact hours | Total Time |  
| CS | 39 | Study Plan | 3º | 10,0 | 120 | 270,0 |  
 Teaching languagePortuguese Intended learning outcomes (Knowledges, skills and competencies to be developed by the students)• Organize and plan personal work.
• Schedule the action steps taking into account the resources and time available.
 • Intervenes in an efficient and organized manner.
 • Works autonomously.
 • Self-regulates your performance dealing with uncertainty.
 Syllabus• Princípios orientadores para a realização do estágio;
• Atitudes e princípios de inserção em contextos desconhecidos;
 • Os papéis e funções do estagiário;
 • Natureza das instituições;
 • Orientação para a elaboração de relatórios.
 
 Demonstration of the syllabus coherence with the UC intended learning outcomesThis internship lasts 5 weeks full-time, with a pedagogy of
School work. The monitoring of the work during the internship, and for the
 The discussion of the report is done on a mentoring basis.
 Each student is expected to:
 (A) is assiduous and punctual, (b) participates in the preparatory discussion of the internship, (c) is prepared to
 (D) carry out the work programmed by the company;
 The internship report.
 The evaluation parameters are given to the entity providing the Internship and presented to the students in the
 Preparatory sessions of the internship.
 Elements of assessment:
 A) Presence b) Attendance c) Realization of the Internship Report d) Presentation of the Internship Report e)
 Qualitative evaluation of the External Coordinator; f) Examination - review of the reformulated Internship Report
 Teaching methodologiesAssessment Type Distribution assessment with final exam Assessment Components
 NOTE: Although a work methodology had already been defined, centered on expository classes and using the Moodle platform, it was redirected with distance communication resources: Zoom. Thus, practically all the planning initially planned was maintained, having been adjusted in the working methods and techniques.
 Assessment methodologies and evidencesExhibition classes
Elaboration of an internship report
 Examination (only for recasting the report presented to the jury)
 BibliographyAPA – 7TH, Citações e Referências Bibliográficas. https://bibliotecas.ips.pt/files/APA_7.pdf
Faculdade de Economia da Universidade do Porto (2020). Estilo APA: Normas para Citar e Referenciar: APA. https://feup.libguides.com/apa
 Frada, J. J. C. (1997). Guia prático para elaboração e apresentação de trabalhos científicos. Lisboa: Edições Cosmos
 Abreu,  J., Moreira, R. (2002), Gestão do tempo, Ficha técnica Pronaci, Lisboa: AEP
 Leury, M. T. L.  e  Fleury, A., (2001) Construindo o conceito de competência. Rev. adm. contemp. [online]. , vol.5, n.spe, pp. 183-196. ISSN 1982-7849
 Pereira, O. G. (1999). Fundamentos do comportamento organizacional, Lisboa: Gulbenkian.
 Quivy, R., Campenhoudt, L.V ( 1992 ). Manual de Investigação em Ciências Sociais. Lisboa: Gradiva
 Roldão, M. C. (2003). Gestão do currículo e avaliação de competências. Lisboa: Editorial Presença.
 Tapia, A., Ferreira, J. S. (2011), Competências Empreendedoras, Lisboa: IEFP
 Tench, R., Zerfass, A., Verhoeven, P., Vercˇ icˇ , D., Moreno, A., & Okay, A. (2013), Communication Management Competencies for European Practitioners, ECOPSI
 
 ObservationsBibliografia:
 Ceia, Carlos (2008) Normas para apresentação de trabalhos científicos, Editorial Presença
 
 Correia, João (1998).Algumas reflexões sobre a importância da formação universitária dos jornalistas. Acesso
 em Junho de 2000.Disponível em:
 http://www.bocc.ubi.pt/pag/correiajoaoformacaouniversitariajornalistas.pdf
 
 Dourado, Alcina e Nunes, Ricardo(2010).Regulamento de Estágios Curriculares – Curso de Comunicação
 Social, Instituto Politécnico de Setúbal, Escola Superior de Educação, Setúbal
 
 Fernandes, Luciana (2007).Da universidade às redacções : caminhos para um melhor ensino superior público
 de jornalismo. Acesso em Novembro de 2007. Disponível em:
 http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/6426/3/MARINHO_2007_integracao_profissional.pdf
 
 Mesquita, Mário e Ponte, Cristina (1997).Situação do Ensino e da Formação Profissional na área do Jornalismo.
 Acesso em Novembro de 1998. Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt/pag/_texto.php?html2=mesquitamariopontecristinaCursosCom1.html
 
 Vercic, D., Verhoeven, P., & Zerfass, A. (2014). Key issues of public relations of Europe: Findings from the European Communication Monitor 2007-2014 (Temas clave de las relaciones públicas en Europa: Resultados del European Communication Monitor 2007-2014). Revista Internacional De Relaciones Publicas, 4(8), 5-26. Disponível em:  http://www.cmgt.uni-leipzig.de/fileadmin/downloads/Publications/publication_pdf/2014-Vercic-Verhoeven-Zerfass-Key_issues_of_PR_of_Europe.pdf
 
 Zerfass, A., & Oliveira, E. (2014). Estudo comparado do estado da comunicação estratégica em Portugal e na Europa European Communication Monitor 2013. In M. Martins & J. Veríssimo (Eds.). Comunicação Global, Cultura e Tecnologia (pp. 949-959). Lisbon: SOPCOM. Disponível em: http://revistas.ua.pt/index.php/sopcom/article/viewFile/4124/3794
 
 Zerfass, A., Verhoeven, P., Moreno, A., Tench,R., & Verčič , D. (2016). European Communication Monitor 2016. Exploring trends in big data, stakeholder engagement and strategic communication. Results of a survey in 43 Countries. Brussels: EACD/EUPRERA, Quadriga Media Berlin. Disponível em:  http://www.zerfass.de/ECM-WEBSITE/media/ECM2016-Results-ChartVersion.pdf
 |  |